Til deg som har en ung trombonist i huset
Det er bestandig spennende når et barn skal til sin første spilletime, både for barnet selv, men også for den som skal undervise. Vi skal bli kjent med hverandre og samtidig skape en trygg og god ramme rundt læringsprosessen.
For deg som foresatt er det viktig at du vet hva som foregår i timene og hva som skal gjøres hjemme. Aller viktigst er det naturligvis at du forsikrer deg om at barnet trives med undervisningen og læreren.
I løpet av en spilletime, er det mange elementer som skal inkluderes bl.a. oppvarming, tekniske øvelser, teori, hørelære, improvisasjon og prima vista (noe du ser for første gang).
Alle disse elementene utvikler en ung trombonist, men de tekniske uttrykkene blir kanskje ikke brukt. Hørelære og teori blir ofte satt inn som en del av oppvarmingen f.eks gjennom ekko-spilling, og en bonus er naturligvis at eleven blir bevisst rytme og puls.
Hørelære introduseres ofte gjennom improvisasjon.
Rent praktisk vil det også bli brukt tid på vedlikehold av instrument, og hvordan det skal behandles.
Hvert barn får undervisning tilpasset nivå og mestring, samtidig som de musikalske elementene blir presentert og barnet ledes fra et musikalsk poeng til det neste.
Motivasjon, forventning og veiledning er viktige stikkord.
For de yngste kan det i starten være fint å ha deg tilstede, men etterhvert som barnet føler seg trygg og har fått et godt samarbeid med læreren, bør du kun være på timene når du blir invitert inn. Dette er enda viktigere å ta hensyn til når barnet nærmere seg tenåringsalder, det kan skape usikkerhet hvem man skal forholde seg til når en foresatt er tilstede hele tiden. Tenk også over at spilletimen er en stund barnet har absolutt all oppmerksomhet rettet mot seg, og den kan det være godt å ha alene.
Musiker
